Jinoz hecht veel waarde aan de kwaliteit van de dienstverlening en de daaraan gekoppelde kwaliteitseisen en standaarden.
In de zorg voor cliënten wordt er alles aan gedaan om deze zo goed mogelijk uit te voeren. Toch kan het voorkomen dat je niet helemaal tevreden bent. Dit kan bijvoorbeeld gaan over de wijze van zorgverlening, de manier waarop er met je is omgegaan of het nakomen van gemaakte afspraken.
1) Bespreek je klacht met de hulpverlener
In eerste instantie bespreek je datgene wat je dwars zit met de behandelaar. Wij gaan ervan uit dat het ons dan lukt samen tot een oplossing kan komen.
2) Klacht indienen bij Klachtenportaal Zorg
Mocht het toch zo zijn dat jouw onvrede niet is opgelost in een gezamenlijk gesprek, dan kun je een klacht indienen bij de klachtencommissie van Klachtenportaal Zorg.
Jinoz heeft de klachtenregeling ondergebracht bij Klachtenportaal Zorg (KPZ). Het klachtenreglement voor zorg (vallend onder de Jeugdwet) is te downloaden op www.klachtenportaalzorg.nl.
Je kunt jouw klacht indienen op verschillende manieren:
- Klachtenportaalzorg.nl: Je kunt het formulier ‘klacht indienen’ invullen.
- Contact via email: info@klachtenportaalzorg.nl.
- Schriftelijk: door de klacht te sturen naar Westeinde 14a, 1601 BJ Enkhuizen.
Je komt dan in contact met de klachtenfunctionaris van Klachtenportaal Zorg. Deze is volkomen onafhankelijk en ondersteunt je bij het indienen en de verdere afhandeling van je klacht. De volledige tekst van de Klachtenregeling van Klachtenportaal Zorg kan tevens bij Jinoz worden opgevraagd.
3) Wanneer je van mening bent dat er in strijd is gehandeld met de beroepscode, dan kun je gebruik maken van klachtenformulier van de NVO.
Jinoz is aangesloten bij de Nederlandse Vereniging van Pedagogen en Onderwijskundigen en daarmee zijn wij gehouden aan de beroepscode van deze vereniging. De beroepscode van de NVO is te vinden op www.nvo.nl en/of indien gewenst per mail te verkrijgen.
Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Jinoz is gehouden aan de verplichte Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. Dit betekent dat we aandacht hebben voor de thuissituatie en omgeving van de client. Als er vragen of zorgen zijn over de veiligheid van een kind/jongere of andere gezinsleden, proberen we samen te kijken hoe hiermee om te gaan en welke ondersteuning nodig is.
Het meldrecht is geregeld conform de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling, zoals vastgelegd in onder andere artikel 5.2.6 van de Wmo 2015. Beroepskrachten hebben het recht, ook zonder toestemming van de cliënt, een melding te doen bij Veilig Thuis indien sprake is van (vermoedens van) huiselijk geweld of kindermishandeling.
Samen met de naaste(n) zetten we ons in een plan te maken om de veiligheid van alle gezinsleden te waarborgen. Wij kunnen daarbij hulp en advies vragen aan experts van Veilig Thuis. Als de zorgen blijven bestaan kan een officiële melding bij Veilig Thuis volgen.
